Thursday, June 10, 2010

Jordan 05.06.2010(melawat tapak perang muktah)

Hari kedua di jordan, Adik ana bawa kami semua melawat ke muktah, karak castle dan juga tapak peninggalan pemerintahan roman.. Di muktah kami berkesempatan melawat tiga makam ketua tentera yang syahid ketika menentang tentera rom Byzantine, iaitu Zaid ibn Harithah, Ja'afar ibn Abi Thalib dan juga Abdullah ibn Rawahah.Ketika perang muktah, Rasulullah melantik tiga orang panglima Islam ini untuk menjadi ketua di perang muktah. Zaid ibn Harithah dilantik sebagai ketua panglima, Ja'afar ibn Abi Thalib sebagai ketua panglima sekiranya Zaid Terkorban dan Abdullah ibn Rawahah sebagai Pengganti Ja'afar sekiranya Ja'afar terkorban.

makam Abdullah ibn Rawahah dan juga sebahagian kata-kata Abdullah ketika sedang bertawaf bersama rasulullah..

makam zaid ibn harithah. ketua panglima islam yang terkorban

makam ja'afar ibn Abi Talib

Pertempuran berlaku di Karak yang terletak di muktah, jordan. Di dalam peperangan ini, ketiga-tiga ketua panglima yang dilantik oleh Nabi terkorban. Apabila kesemua panglima terkorban,thabit bin Arqam mengendalikan tentera Islam buat seketika, namun beliau tidak berkehendak untuk memimpin tentera Islam ketika itu. Setelah beberapa ketika Thabit telah melantik Khalid ibn Al walid untuk menjadi pemimpin tentera Islam. Khalid akhirnya telah berjaya menyelamatkan tentera Islam dari asakan tentera Rom yang ganas dan berjaya mengundurkan tentera Islam dari terus di kejar oleh tentera Rom byzantine.

Sepanjang berada di bumi karak, muktah ini, terbayang akan pertempuran yang terjadi di zaman tersebut. Betapa hebatnya tentera Islam menentang tentera Rom yang berjumlah 200,000 orang dibandingkan tentera Islam hanya seramai 3000 orang. Syahid nya tiga ketua panglima tentera yang di lantik Rasulullah itu tiada balasan yang setimpal hanya lah syurga semata2..Allahu Akbar.. Fi Sabilillah .. Wassalam

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Jimie

Allhuakbar
dapat melawat tempat para suhadah

ambil barakah tempat para sahabat
doakan saya ada kesempatan untuk melawat ke Jordan

Wassalam

JiMiE said...

Wa'alaikumussalam abg rozali

InsyaAllah..kalau ada rezeki, abg pun akan sampai ke sini jugak..best dapat melawat2 tempat2 mcm ni..rasa nak pi syria plak lepas ni.