Tuesday, August 16, 2011

"Puasa itu Untuk Ku, Aku yg akan membalasnya"


Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda : Semua amalan Anak Adam untuknya kecuali puasa, kerana puasa itu untuk-Ku dan Aku akan membalasnya. Mengapa disebut “puasa itu untuk-ku” sedangkan Alah tidak berhajat (perlu) dan tidak mengambil sebarang faedah daripada amalan kita? Bukannya Allah menjadi lebih berkuasa atau lebih besar apabila kita berpuasa.

Puasa itu untuk-Ku”

Hakikatnya semua amalan adalah untuk faedah kita, Allah tidak mengambil sebarang faedah dari amalan kita samada amalan wajib atau sunat. Disebut puasa itu untuk-Ku” kerana puasa adalah satu ibadat yang tersembunyi dan tiada pengecaman, misalnya kita boleh berpura-pura puasa di hadapan orang dan boleh tinggal puasa semasa bersendirian. Ibadat lain ada pengecaman, orang yang sedang rukuk atau sujud itu dikatakan bersembahyanglah dia. Orang yang memakai ihram maka dikatakan dia sedang melakukan ibadat haji atau umrah. Orang yang berpuasa pula tidak dapat dicam samada dia puasa atau tidak kerana seseorang boleh makan di rumahnya dan membersihkan mulutnya sebelum keluar rumah dan berpura-pura letih dan nampak moyok di hadapan orang lain. Kerana itulah dikatakan ibadat puasa itu untuk Allah.

“Aku akan membalasnya“

Allah handle sendiri penilaian ibadat puasa Ramdahan dan tidak diserahkan kepada malaikat. Malaikat cuma mencatitkan yang seseorang itu sedang berpuasa, tetapi malaikat tidak tahu nilai pahala puasa orang itu. Bagi ibadat-ibadat lain pula malaikat mengetahui dan mencatitkan nilai pahalanya. Allah sahaja yang tahu nilai, mutu pahala puasa kita dan nilai ketakwaan puasa seseorang itu. Semua pahala atau ganjaran amalan ibadat lain (selain puasa) Allah beri melalui sesuatu, tetapi pahala puasa diberi secara “direct” dari Allah.

Apabila Allah sendiri yang membalasnya, maka tentulah tersangat besarlah nilai pahala puasa yang berkualiti itu. Ini menunjukkan status Allah sebagai pemberi ganjaran. Seorang yang tinggi statusnya sudah pasti akan mampu memberi lebih banyak dari orang yang dibawahnya. Misalnya seorang wakil rakyat mampu memberi lebih berbanding seorang imam. Apalagi bila Allah yang memberi, sudah pasti banyak pemberiannya.

Hadith ini juga boleh dibaca secara majhul dan tafsiran lain pula ialah “balasan bagi puasa ialah Allah”, bermakna Allah menjanjikan Dialah balasan bagi orang berjaya puasa, iaitu tuan syurga. Apabila tuan syurga sudah diperolehi maka secara automatiklah mendapat syurga.

2 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Jimie

Alhamdulillah atas kongsi pengetahuan

moga Jimie sihat yer

SELAMAT BERPUASA

Wassalam

JiMiE said...

Waalaikumussalam bang rozali..

Alhamdulillah..semoga abang juga sehat walafiat dan dapat menjalankan ibadah puasa dengan baik..

Amin.. Wassalam