Saturday, September 12, 2009

sesungguhnya aku sedang berpuasa

sesungguhnya aku sedang berpuasa :) .. tajuk blog saya kali ani mengingatkan kembali kejadian yang berlaku tadi siang..hari ini kami di sekolah ada mengadakan majlis khatam Al Quran bagi guru-guru di sekolah saya..so..hari ni saya teramat lah sibuk..sehinggakan saya sendiri terlupa yang saya sedang berpuasa..Astagafirullah :) .. tadi siang saya di tugaskan mengambil kek yang di tempah oleh guru-guru di sekolah saya..hampir setengah jam saya berulang alik, berputar-putar, pusing keliling mencari rumah orang yang membuat kek tersebut..mau saya telefon penjual kek tersebut nak bertanyakan di mana letak rumah dia yang sebenarnya..malangnya handphone saya kehabisan batteri..saya ada charger hp dalam kereta..tetapi malangnya tidak berfungsi..so saya telah pergi ke hua ho mall untuk membeli charger hp untuk dalam kereta..tetapi perkara yang sama juga berlaku..mayb tempat charger dalam kereta saya yang rosak..so saya dah hampir putus asa..memandangkan cuaca yang amat panas dan kepala saya pun dah pening2 lalat..saya bertekad juga untuk mencari rumah penjual kek itu sehingga berhasil..

so setelah itu..dengan usaha jitu..akhirnya berjaya juga saya menemukan rumah tersebut..padahal rumah tersebut udah saya lewati berkali-kali..dalam hati memang dah meruap-ruap memarahi diri ini..tapi sesungguhnya aku sedang berpuasa :) .. lepas dari rumah penjual kek tersebut..saya pergi ke kedai lagi untuk membeli wraping paper .. di kedai ini lah berlaku kejadian yang memalukan hehe..sebelum sampai di kedai tersebut..saya telah lupa yang saya sedang berpuasa .. so dalam fikiran saya..bukan nak beli wraping paper..tetapi nak beli air soya bean(masya Allah) .. so saya masuk kedai and mencapai tin minuman soya bean(waktu ini belum lagi menyedari yang saya sedang berpuasa).. setelah berada di depan kaunter saya seolah-olah di tampar di kepala saya dan menyedari yang saya sedang berpuasa ketika itu..dengan pakaian saya yang memakai baju melayu(tau orang ni mun cara melayu ani guru ugama)..mata-mata liar mula menunjukkan pandangan serong terhadap saya hahaha..saya dengan selamba mengenepikan minuman air soya tersebut dan hanya membayar wraping paper yang saya beli..

setelah habis membayar, muka saya dah mulai jadi kemerah-merahan menahan malu huhuhu..terus bibir saya mengatakan istiqfar banyak-banyak..hanya kerana keletihan mencari rumah penjual kek..puasa saya hampir batal(nau'zubillah)..dugaan di bulan puasa..

datang kesekolah lain lagi hal nya..sekolah tempat saya mengajar di masuki pencuri..banyak barang-barang yang hilang di curi..bilik pentadbiran yang berkunci rapat dengan pagar besi pun boleh di buka oleh para pencuri tersebut..begitu kuat nafsu si pencuri sehinggakan pagar besi udah umpama pagar plastik yang boleh dibuka-buka..masya Allah.. di bulan yang penuh barokah ini pun masih juga ada manusia yang melakukan perbuatan keji itu..sekali lagi kepala saya pening memikirkan memandangkan saya juga di tugaskan salah seorang guru yang memegang kunci bangunan sekolah..tapi memang perkara sebegini tidak dapat di elakkan..sekalipun kita berhati-hati..apa yang penting..saya telah melakukan tugas saya dengan amanah..biarlah Allah sahaja yang membalas perbuatan orang yang tak bertanggungjawab itu..dugaan...salam..

No comments: