Friday, September 4, 2009

Solat Akhir Waktu

buka-buka email.. terjumpa lah saya artikel mengenai dengan pahala orang yang melambatkan solat nya. Rupa-rupanya ada cerita kalau kita lewatkan sembahyang kita. Jika kita berpuasa Amalan kita direct terus pada Allah.Tapi Jika bersembahyang ada posmen pula untuk hantar amalan kita pada Allah.


Kisahnya ?..


Setiap dari kita ada malaikat di kiri dan kanan kita. Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada Ilahi. Untuk sampaikan amalan kita ia akan melalui tol-tol di setiap lapisan langit. Dimana setiap penjaga tol, Kroni malaikat juga.


Jika sembahyang di awal waktu Tolnya "free". Sekatan tol tiada "jem". Malaikat terus sampaikan amalan pada Allah Untuk dinilaikan. Tapi Jika sembahyang di akhir waktu Tol free juga Tapi sekatannya MasyaAllah?.


Di langit pertama, Penjaga tol marahkan posmen kita, Kenapa lewat poskan amalan kita, maka Merayu-rayulah posmen malaikat kita Minta diberi laluan. Tetapi? penjaga langit pertama Tidak peduli dengan rayuan posmen malaikat kita. Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi. Maka jatuh berderai pahala amalan kita? Dikutip semula oleh Malaikat posmen kita. Satu persatu dikutip Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua. Dilangit kedua, Samalah juga, Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan. Merayu lagi posmen malaikat kita tetapi Tak dipedulinya Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi Jatuh berderai lagi..


Dikutip satu persatu amalan kita Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Allah. Dilangit ketiga, Kena basuh lagi malaikat posmen kita Kenapa lewat hantar amalan tersebut. Tiada kompromi Terus dibaling amalan kita Jatuh berderai amalan kita Tak ade nilai?.Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi oleh malaikat posmen kita.


Maka..Tak sampailah amalan kita kepada Allah Seolah-olah kita tak sembahyang juga.Maka? Bersedialah kita menerima pembalasannya sama ada di dunia maupun di akhirat. Tak berbaloi lah kita buat amal tetapi tak sampai kepada Allah. Dahlah Tak dinilai, Kena azab lagi nanti di akhirat. Ya Allah, Ampunilah kami ! Kerana lalai ! Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang. Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu. Gawatkan hati kami selagi kami tak segerakan. Biarlah kami gawat di dunia. Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak.Ameen

No comments: