Monday, March 8, 2010

Jodoh

Gunakan seluruh pancaindera. Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Tuhan, tetapi bagaimana kita hendak mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Kita diberi telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan akal untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya untuk mengungkapkan rahasia cinta yang ditakdirkan. Ingin meneliti bakal jodoh anda? Berikut adalah 10 petanda bagi anda.

Bebas Tanpa Kepura-puraan
Kekasih kita itu bersikap ceria dan tidak berpura-pura. Coba perhatikan cara dia berpakaian, cara berbicara, cara ketawa serta cara makan dan minum.Apakah ia spontan dan tidak kaku ataupun kelihatan canggung. Kalau ia nampak kurang nyaman dengan gayanya, mungkin dia sedang berlpura-pura. Kadang-kadang, kita dapat membaca apa dia sedang berlakon saja dengan anda.

Senang bersama
Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita senantiasa tenang, gembira dan dia menjadi obat kedukaan kita.sebaliknya. Rasa senang sekali apabila bisa bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya.

Terima kita apa adanya
Apapun kisah lalu yang pernah kita lakukan, baginya tidak masalah. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya. Tidak perlu menyimpan rahasia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

Sentiasa jujur
Dia tidak mempermasalahkan apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum dan norma. Sikap jujur akan hadir padanya dan akan menarik hati kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku
curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati.

Percaya
Setiap orang mempunyai rahasia tersendiri. Adakalanya rahasia ini perlu kita utarakan padanya agar dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahasia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahasia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka merasa aman apabila memberitahu rahasia kepada kekasihnya dibandingkan teman.

Senang Bekerjasama
Bagi kita yang inginkan hubungan cinta kekal dalam jangka waktu yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu urusan. Segala urusan yang dilakukan perlu ada keikhlasan membantu pasangan. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama.

Memahami diri kita
Bagi pasangan yang jodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Walau saat kita sakit, berduka, dia akan hadir menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia akan menjadi penolong. Pasangan yang ideal adalah sentiasa bersama melalui hidup ini di kala suka maupun duka, di saat senang dan susah.

Tampilkan kelemahan
Tiada orang yang sempurna di dunia ini. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahasia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

Kata hati
Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Tuhan indra keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan indra batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindak balas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan.

Mimpi
Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Manusia hanya perancang di pentas dunia. Adakalanya, dalam memainkan peranan kita di dunia, kita diberi petunjuk melalui mimpi. Mimpi tak selalu menjadi bunga tidur. Yakinlah bahwa mimpi terkadang membawa hikmah tertentu pada diri kita. Ingat, sejak dulu manusia ada, mimpi selalu membawa petunjuk.

2 comments:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

salam perkenalan,

A good blog.

JiMiE said...

Salam perkenalan juga.. terima kasih bang..